23 stycznia 2012

Z resztek włóczki

Przychodzi taka chwila, gdy stwierdzamy, że mamy sporo małych kłębuszków włóczki, na pierwszy rzut oka do niczego nie pasujących. Można je wykorzystać do tworzenia ozdób, biżuterii czy innych prostych drobiazgów. U mnie dodatkowo leżały kartonowe tuleje po kordonku (moja córcia w dzieciństwie nazywała je łełlonikami ;)), wymyśliłam więc ozdobne pudełka na drobiazgi.


To coś w sam raz dla początkujących. Pojemniki można robić półsłupkami lub słupkami, można również zastosować proste wzory. Zaczynamy od zrobienia denka, w każdym okrążeniu dodając taką liczbę słupów lub półsłupków, żeby denko było płaskie. Do większych pojemników, na półsłupkowe denka w pierwszym rzędzie było 10 słupków i 10 oczek łańcuszka naprzemiennie, potem dodawałam kolejno: w drugim rzędzie w co drugim oczku dodatkowy słupek (30 słupków), w trzecim w co trzecim oczku dodatkowy słupek (40 słupków), w czwartym w co czwartym oczku dodatkowy słupek (50 słupków), w piątym w co piąty słupek dodatkowy słupek. Dało mi to 60 słupków i tyle wystarczyło na obwód tulei. Potem robiłam bez dodawania aż do górnej krawędzi, ostatni rząd ściągając nitką, żeby nie spadało, wierzch można zostawić otwarty lub dorobić pokrywkę. Na dno pojemnika zalecałabym dać przycięty do obwodu sztywny kartonik, wtedy nie będzie się wybrzuszać i nic nie wypadnie. Można również okleić tuleję kolorowym papierem (zwłaszcza jeśli robimy słupkami, bo wtedy prześwituje to, co pod spodem). 


Przy zastosowaniu półsłupków nie ma problemu z prześwitywaniem szarej tulei.


Bardzo łatwo można też zrobić efektowny kwiatek. Robimy łańcuszek z nieparzystej liczby oczek, co najmniej 23 (na kwiatek 12-płatkowy). W pierwszym rzędzie: 3 o. łańcuszka zamiast pierwszego słupka, słupek w czwarte o. od szydełka, 2 słupki w co drugie o. łańcuszka. W drugim rzędzie: 3 o. łańcuszka zamiast pierwszego słupka, słupek między dwa słupki poprzedniego rzędu, 2 o. łańcuszka, 2 słupki w to samo miejsce, 1 o. łańcuszka (czyli powtarzamy sekwencję: 2 słupki, 2 o. ł., 2 słupki rozdzielając ją jednym o. łańcuszka). W trzecim rzędzie: w każdy łuczek z 2 o. łańcuszka poprzedniego rzędu wkłuwamy 10 słupków. Na koniec wystarczy uformować kwiatek, wykorzystując go jako broszkę lub element większej kompozycji:


8 komentarzy:

  1. No i znowu wzory do naśladowania;-)
    Takich łełloników;-))) u mnie sporo, więc będą pudełeczka na drobiazgi.
    Dziękuję za inspirację.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałaś świetny pomysł.
    Pojemniczki wyszły Ci piękne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny pomysł na wykorzystanie resztek włóczkowych:)
    Super pojemniczki:)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny pomysł :) Dotąd tulejki po kordonkach oddawałam znajomym dekupażystkom a dzięki Tobie może sama je spożytkuję ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super pomysł na zużycie resztek :))

    OdpowiedzUsuń
  6. ale cudowne te pojemniczki Ci wyszły

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakie ładne pojemniczki ,super pomysł Brawo!!!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz dotyczący posta.
Proszę o nieskładanie mi życzeń świątecznych, bo świąt nie obchodzę, a inne uwagi najlepiej kierować na podanego maila, pocztę sprawdzam każdego dnia. Dziękuję! :)