17 stycznia 2012

Chałka

Delikatna, słodka bułka, najlepsza z dobrym, świeżym masłem i domowym dżemem.

składniki:
● 2,5 dag drożdży
● 1 szklanka wody
● 1 jajko
● 1/4 szklanki oliwy
● szczypta soli
● 1/4 szklanki cukru
● 4,5 szklanki mąki pszennej
● białko lub jajko do posmarowania (niekoniecznie, ale jest to wskazane)

sposób przygotowania:
1. Drożdże rozpuścić w letniej wodzie, odstawić na 10 minut. Dodać jajko, sól, oliwę i cukier, zmiksować.
2. Wsypać półtorej szklanki mąki, wymieszać, dodać następne półtorej szklanki mąki, wymieszać i resztę mąki też dodać i tym razem już wyrobić dokładnie. Odstawić na co najmniej godzinę do wyrośnięcia.
3. Wyrobić ponownie, podzielić na 8 części, uformować wałki nieco grubsze pośrodku niż na końcach, spleść 2 poczwórne warkocze. (Można również podzielić ciasto na 6 części i spleść 2 zwykłe, potrójne warkocze.)
4. Położyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, odczekać jakieś pół godziny, aż wyrosną. Można posmarować białkiem albo nawet całym, roztrzepanym, jajkiem. Piec około 40 minut w temperaturze 190°C.

Sposób splatania
poczwórnego warkocza: 












[szklanka to 250 ml, masło zawsze extra, natomiast mąka, jeśli nie zaznaczyłam inaczej, to szymanowska typ 480]

3 komentarze:

  1. Aż tu mi pachnie i smakuje...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo Ci dziękuję za przepis :-)
    Rewelacja !
    Łatwo się robi i jest przepyszne !
    Polecam szczerze.
    W weekend robiłam je 2 razy...
    Znikają w tempie zawrotnym.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też taką robię (chociaż daję 3 jajka), dodaję oleju rzepakowego. Jej zaletą jest to, że jest parve (można ją jeść z potrawami mięsnymi). Poza tym jest znacznie lżejsza niż robiona z masłem i mlekiem.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz komentarz dotyczący posta. Komentarze zawierające linki promujące inne strony nie będą zatwierdzane.
Dziękuję! :)